Je bent niet ingelogd. De nieuwsbrief bevat mogelijk gebruikersinformatie, dus deze wordt mogelijk niet correct weergegeven.

Algemene Nieuwsbrief Wereldwinkels Nederland nr 236

Algemene Nieuwsbrief Wereldwinkels Nederland nr 236
 
header van nieuwsbrief
 

Algemene Nieuwsbrief Wereldwinkels Nederland nr. 236

 

Verhuizen
WOUDENBERG-MAARN – Wereldwinkel Woudenberg-Maarn zit midden in een verhuizing. Op dit moment wordt er hard geklust in het nieuwe pand, waar nog van alles in gedaan moest worden. De verhuizing gebeurt tussen 21 en 29 mei. Het is de bedoeling dat Wereldwinkel Woudenberg-Maarn donderdag 30 mei opent op de nieuwe locatie.
collage van foto's van de bus
Afscheid van de Wereldwinkelbus
DIEMEN – De Wereldwinkelbus van het Diemense Vrijwilligerscollectief Het Elsengroen is na een bestaan van 26 jaar geschiedenis. Op 30 maart konden klanten de laatste keer winkelen in de bus. In april werd de geliefde bus weggesleept naar een nieuwe eigenaar (zie foto). Wereldwinkel Diemen heeft er voor gekozen om zijn bedrijfsvoering te wijzigen. De wereldwinkel gaat vanaf nu verder met alleen kramen op locatie: Wereldwinkel On Tour. ,,De vrijwilligers van Wereldwinkel Het Elsengroen hopen u in de toekomst op één van onze kramen te mogen blijven ontmoeten”, is te lezen op Facebook.

Afbeelding: Wereldwinkel Diemen


Kleinschalig project
MEDEMBLIK - Wereldwinkel Medemblik heeft begin mei een cheque ter waarde van 1500 euro geschonken aan Stichting Gambia Geven met Liefde. Deze stichting uit Medemblik zet zich in voor kinderen in Gambia. Het geld wordt besteed aan een kleinschalig project dat een schooltje ondersteund met lesmaterialen. Daarnaast wordt er rijst uitgedeeld aan bewoners van een klein dorpje bij een vuilnisbelt en worden er muurschilderingen gemaakt om de schoolomgeving vrolijker te maken.

Nieuwe wet roept grote bedrijven ter verantwoording
INTERNATIONAAL – ‘Achter onze spullen gaat een wereld van leed en verwoesting schuil. Op 24 april stemde het Europees Parlement voor een wet die grote bedrijven als H&M en Unilever verplicht daar iets tegen te doen. Een historisch kantelpunt is nabij. Nu wacht alleen een handtekening van de Raad, voordat deze richtlijn definitief een feit is. Deze wet is hard nodig. Want ondanks een wildgroei aan Eco- en Fairtrade-labels, vuistdikke duurzaamheidsrapporten en ellenlange lijsten met gedragsregels, zijn grote bedrijven er niet in geslaagd om uitbuiting en vervuiling voldoende tegen te gaan. Het gehele artikel is te lezen op de website van de Correspondent.

COLUMN OVER ONZE WERELD VAN HOOP, STRIJD EN GLORIE

DAT NOOIT MEER!
column (178) van Hans Beerends

Al jaren wordt op elke Bevrijdingsdag geroepen en geschreven: ‘Dat nooit meer!’ Er wordt gedoeld op de Tweede Wereldoorlog en inderdaad, van Links tot en met Rechts zou men deze oorlog niet nog een keer willen meemaken. De uitroep DAT NOOIT MEER! heeft zowel een waarschuwend als een bezwerend karakter. Of men samen besluit: ‘Nou, dat zal ons geen tweede keer gebeuren!’. Laten we dat hopen, maar volledig zeker is dat niet. Daarom zou ik het DAT NOOIT MEER! willen uitbreiden naar NOOIT MEER de maatschappelijke toestand die in Duitsland in de jaren ‘30 geleid heeft tot de staatsgreep van extreemrechts.

Hoe was die toestand?

Er was armoede, er was een grote kloof tussen rijk en arm, er was een besluiteloze en weinig daadkrachtige regering en mede als gevolg daarvan heerste bij grote delen van bevolking onvrede en onrust. Dat uitte zich in een groot wantrouwen naar politici, naar de overheid in het algemeen, naar de wetenschap en naar de media. Dit wantrouwen werd nog eens versterkt door opkomende extreem-rechtse partijen waaronder de meest extreme de NSDAP, de nazipartij. Deze partij won bij verkiezingen in 1930 reeds 18,2% van de stemmen.

Omdat de onzekere toestand aanbleef en de overvloed van partijen en partijtjes niet leidde naar een stabiele democratie noch naar een positief beleid, steeg het percentage van de NSDAP bij de verkiezingen in 1932 al naar 37,3%. In het parlement kregen ze een zekere macht, mede door het feit dat veel mensen, wantrouwend als ze waren, helemaal niet meer gingen stemmen. De zieke toestand van visieloze overheid en een wantrouwende en zich machteloos voelende bevolking leidde enerzijds stap voor stap naar de roep om een STERKE MAN bij een groot deel van de bevolking en anderzijds naar een nog grotere politieke onverschilligheid bij een ander groot deel. Mede door het niet stemmen van velen en de felle verkiezingscampagne van de NSDAP kwam deze partij in 1933 op 43,9%. Die uitslag was genoeg voor Hitler om een staatsgreep te plegen en dictator te worden. Alle andere partijen werden verboden, Oostenrijk en Tsjechië werden geannexeerd en toen Engeland en Frankrijk, destijds de Europese machthebbers, daar slap op reageerden, viel Hitler eind 1939 Polen binnen. Het was het begin van zes jaar massamoord.

Zou dit nu ook kunnen gebeuren? Ik denk het niet, maar het is ook niet onmogelijk. In tegenstelling tot 1939 is er nu een sterk verenigd Europa wat niet toe zal staan dat een land, in dit geval Rusland, andere landen gaat annexeren. Van de andere kant is er sprake van een snelle groei van extreemrechtse bewegingen in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Hongarije, Polen, Roemenie en los daarvan niet te vergeten de VS (Trump). En deze extreem rechtse bewegingen maken zich op om bij de verkiezingen voor het Europarlement op 6 juni hoge cijfers te halen. De meerderheid zal het zeker nog niet worden, maar dat zal ook afhangen van het percentage niet-stemmers. Ik zou daarom iedereen willen oproepen om op 6 juni in ieder geval te gaan stemmen en dan graag op een democratische partij van welke snit dan ook. Ja, want de dominantie van extreemrechts, DAT NOOIT MEER!

Hans Beerends 
 

--------------- // ---------------

Deze nieuwsbrief is een uitgave van Wereldwinkels Nederland

Copy voor deze nieuwsbrief aanleveren via:


23 mei 2024

Wereldwinkels Nederland
KvK 56006144
www.wereldwinkelsnederland.nl ,
 

Geen interesse meer in onze nieuwsbrief? Klik hier om uit te schrijven

Email built with AcyMailing